top of page
  • Amanda Stensgaard

Min bedste opskrift på koldhævede boller

Da jeg blev konfirmeret, havde mine forældre prydet festlokalets vægge med billeder af deres datter i noget, der kom tæt på størrelsesforholdet 1:1. Billederne skulle bruges i min mors tale, hvor ideen var at give “visual proofs” på mine mest karakteristiske personlighedstræk. 

Særligt ét motiv vakte opsigt. Min mors yndlings. Et billede, hvor jeg står på en Trip Trap-højstol ved køkkenbordet. Tre år gammel, uden en trevl på kroppen og i færd med at bage boller. Med mel og smil helt op til ørene og ret meget stolthed at spore i resten af ansigtet. 

Frihed skitseret på et A1-ark.

boller, hjemmebag, koldthævede, nemme, lækker, økologisk, morgenmad

Glæden ved at bage har sådan set hængt ved lige siden dengang for 20 år siden.

Dog, er det nok nærmere friTID end friHED, jeg forbinder med at være i køkkenet i dag. For med alderen kom (selv)bevidstheden, og hvor mange voksne mennesker bager boller uden tøj på? Skud ud til dem, der gør.

Og til dem, der ikke gør, kan jeg stadig anbefale selv at bage brød. Det er svært tilfredsstillende, hvad gær, vand og mel kan blive til, og man behøver ikke engang at stå med dej op til ørene, før smilet kommer frem. Sprød skorpe, saftig krumme og et lag tandsmør. Så bliver man glad.


boller, hjemmebag, koldthævede, nemme, lækker, økologisk, morgenmad


Det her er min bedste opskrift på koldhævede boller. Den tager tre minutter at røre sammen om aftenen og cirka samme tid at smække på en bageplade om morgenen. Man skal ikke have fingrene i dejen, og opvasken tæller kun en enkelt skål og et par skeer. Ret nemt.

Desuden kan dem, man ikke får spist, kommes i fryseren, og så er der også til madpakken eller de morgener, hvor det skal gå ekstra hurtigt.


boller, hjemmebag, koldthævede, nemme, lækker, økologisk, morgenmad


KOLDHÆVEDE BOLLER


Cirka 10 styks


Ingredienser


  • 15 gram gær*

  • 7 dl koldt vand

  • 2 små tsk salt

  • 3 dl havregryn

  • 1 dl femkornsblanding eller hørfrø

  • 2 dl grahamsmel

  • 5-6 dl hvedemel

 

Fremgangsmåde


  1. Rør gæren ud i vandet og tilsæt salt og havregryn.

  2. Kom derefter femkornsblanding/hørfrø og grahamsmel i dejen.

  3. Tilsæt til sidst hvedemelet lidt ad gangen. Dejen skal være som en meget tyk havregrød – våd, men alligevel så fast, at den kun lige kan røres sammen med en ske.

  4. Kom herefter film over skålen og stil dejen på køl natten over.

  5. Om morgenen tager du dejen ud og skruer ovnen op på fuld styrke og varmluft – herhjemme vil det sige 270 grader.

  6. Bollerne placeres på en bageplade med to skeer. Først(!) når ovnen er helt varm, sættes pladen ind.

  7. Bag bollerne ved høj varme i 8 minutter, og skru derefter ned til 220 grader og bag bollerne 10-20 minutter mere (det afhænger både af ovn og størrelse på bollerne). De er færdige, når de har fået en god farve på toppen, og bunden føles hul, når man banker på den.

* Hvis du ikke når at koldhæve bollerne, kan du sagtens lave dem med 25 gram gær i stedet, stille dejen på køl i 5 timer og lade den hæve en sidste time ved stuetemperatur.


bottom of page