top of page
  • Amanda Stensgaard

Hjemmelavet humus

Hummus eller humus? Altså med ét eller to m’er? Jeg spurgte lige Frida, som netop selv havde googlet det. Men det bliver man altså ikke meget klogere af, for det staves lige ofte på den ene og den anden måde.  Oh well. Det må være op til den enkelte, og sådan er der jo så mange frie valg i det her samfund. Jeg tror, jeg går med humus fremover. Med et enkelt m. 

Nok om det. Opskriften er lige god, om du vælger dobbeltkonsonant eller ej. Hjemmelavet humus slår købeversionen med længder.

Og så er der en del moneter at spare, hvis man gider bruge 3 minutter på at blende og smage til. For meget længere tid tager det altså ikke, og så kan man endda være smart at lave en stor portion, så man har til madpakker og snacks til ugen. 

Jeg kan personligt spise humus til det meste. Alt mellemøstligt, grøntsagsbøffer, som dip til grøntsager, til knækbrød, til almindeligt brød, på et tapasbord eller som her i en lækker bowl med salat og falafler. 

Back to school. Frida og jeg starter i skole igen på mandag, og det er altså min intention at bidrage en smule mindre til kantinens omsætning, end hvad der var tilfældet sidste semester.

Men jeg har det også sådan, at madpakker ikke skal tage meget mere end et par minutter at smække sammen om morgenen. Ellers får jeg det simpelthen ikke gjort. Og mon ikke I er andre, der har det ligeså?


Et tip herfra er derfor at lave en mættende salat om aftenen, som kan holde sig i nogle dage. Quinoasalat er et hit, fordi det er fyldt med proteiner og ikke bliver smattet. Tilsat en klat humus og et par falafler (fra Urtekram fx. – Kom hele pakken i ovnen og opbevar dem derefter på køl. De er gode både kolde og varme) er du godt kørende. 

I quinoasalaten på billedet har jeg tilsat ærter, bladselleri, tørrede tranebær, saltede mandler og en håndfuld hakket basilikum, som jeg rørte sammen med olivenolie, citron, lidt honning + salt og peber. 


KLASSISK HUMUS 


Ingredienser

  • 1 dÃ¥se kikærter, drænet for væske

  • 2 spsk lys tahin (købes i Rema eller billigt hos en grønthandler)

  • 1 dl olivenolie

  • 1/2 dl vand

  • 1 fed hvidløg

  • Saften fra 1 lille citron 

  • 1 tsk stødt spidskommen 

  • 1/2 – 1 tsk salt 

  • Eventuelt en hÃ¥ndfuld frisk persille eller koriander. Eller lidt chili, frisk eller pulver. 

 

Fremgangsmåde


Kom alle ingredienserne i en blender, og blend til konsistensen er helt cremet.

Du kan sagtens bruge en stavblender eller en minihakker eller hvad dine køkkenskabe ellers gemmer på. 

Humusen bliver lækrest, hvis den lige får lov at stå en time på køl inden servering, så hvidløgssmagen kan trænge godt igennem. Den holder sig lækker på køl i cirka fem dage. 

bottom of page