top of page
  • Amanda Stensgaard

Grønkålssalt med laks og avocadodressing

Salaten her blev indtaget på min altan, imens solen kyssede mine bare ankler og krævede solbriller på næsen. Helt ærligt, der er noget magisk over de spæde forårsdage, hvor man kan bevæge sig udenfor uden ti lag tøj på kroppen, og hvor man for første gang i månedsvis bliver mindet om, at den findes. Sommeren findes, og den er langsomt ved slæbe sig ind over Aarhus med al sin pomp og pragt.


Jeg bliver lige begejstret hver år. Og derfor skal jeg heller ikke kunne sige, om salaten rent faktisk smagte lige så godt som antaget, eller om solens flirteri havde en finger med i spillet. Men jeg var i hvert fald ret lykkelig, som jeg sad der og nød en lækker laks og glædede mig til alt det, som den længeventede årstid bringer med sig.

Salaten vil jeg anbefale til dig, som kan lide laks og avocado og smagen af sommer. Kan du også lide rosé, så skyl gerne efter med sådan et glas. Det fungerer upåklageligt.


salat, laks, grønkål, avocado, avocadodressing

GRØNKÅLSSALAT MED LAKS OG AVOCADODRESSING

Til 2 personer

Ingredienser

  • 1/2 stor og godt moden avocado

  • 2 stykker varmrøget laks 

  • 1 syrligt æble 

  • 160 gram grønkÃ¥l, renset vægt 

  • Solsikkekerner til drys 

Avocadodressing

  • 1/2 stor avocado

  • 3 spsk vand 

  • 1 tsk god mayo

  • 1 tsk grovkornet sennep

  • 1/2 fed hvidløg 

  • Saften fra 1/2 citron

  • Salt 

  • Et skævt honning 


 

Fremgangsmåde

  1. Fjern stænglerne fra grønkålen og hak den fint.

  2. Skær æblet og den halve avocado i skiver.

  3. Derefter laves dressingen helt simpelt ved at blende alle ingredienserne sammen, til du har en lind og cremet dressing. Smag den til med citron, honning og salt.

  4. Vend grønkålen og æbleskiverne sammen med dressingen og anret salaten med avocado, laks og solsikkekerner på toppen. Sundt, sommerligt og supernemt. 

bottom of page