top of page
  • Amanda Stensgaard

Mellemøstlig salat



Man fristes til at kalde retten en arabisk forårssalat. Men for ikke at træde unødigt på nogens tæer, må jeg hellere lade være. Sagen er bare den, at det er forår, og jeg stort set ikke har lyst til at spise andet end det her. Avocado og aubergine. Feta og falafler. Granatæble og oliven. På en bund af fintsnittet spidskål. Vendt i persilleolie. Det er alt det gode i én salat. Det er æstetik i top. Og det er ikke løgn, at jeg på ugentlig basis har sat en portion til livs det sidste lange stykke tid. 

Du kan med god samvittighed og få minutter til rådighed gøre det samme. Og det tror jeg, du kommer til. For salaten er vanedannende, vanvittigt nem og vidunderligt velsmagende. Så lad mig demonstrere hvordan.


MELLEMØSTLIG SALAT


Til 2 personer  


Ingredienser

  • 1/3 rød spidskÃ¥l

  • 1 granatæble

  • 2 avocadoer 

  • 1 aubergine 

  • 1 tsk salt 

  • 1 tsk sød paprika

  • 2 tsk spidskommen

  • 3 spsk olivenolie

  • Syltede rødløg

  • Oliven

  • Smuldret feta 

  • 8 falafler (Urtekrams er gode)

DRESSING

  • 1/2 potte persille 

  • 3 spsk olivenolie

  • 1 stort fed hvidløg

  • 1/2 tsk salt 


 

Fremgangsmåde

  1. Hak persillen fint og vend den rundt med olie, salt og presset hvidløg.

  2. Spidskålet snittes herefter helt fint og vendes sammen med dressingen. 

  3. Auberginen skæres i tern á 2×2 cm og placeres på en bageplade.

  4. Aubergineternene vendes med olie og drysses med salt, spidskommen, sød paprika. Kom dem herefter i ovnen sammen med falaflerne. Begge dele bages i cirka 15 minutter ved 200 grader. Auberginerne skal være bløde indeni og gyldne udenpå.

  5. I mellemtiden fjerner du kernerne fra granatæblet, skærer avocadoerne i skiver og smuldrer fetaen. 

  6. Til sidst anrettes salaten. Jeg plejer at vende halvdelen af granatæblekernerne og halvdelen af aubergineternene sammen med spidskålet. 

  7. Herefter portionsanretter jeg salaterne og pynter med de resterende granatæblekerner og auberginer. Til sidst toppes op med falafler, saltede mandler, feta, avocado, syltede rødløg, oliven og lidt frisk persille. Og så er der altså fest på en tallerken.

bottom of page