top of page
  • Amanda Stensgaard

Hjemmelavet havremælk

En sjælden gang imellem kan du få en liter for ti kroner i Rema, men så skal du også være hurtig som en ninja og stå klar, når butikken åbner dørene, og alligevel risikerer du at komme i karambolage med resten af din bydels hamstrende helsemødre.

Havremælken er altid den første, som bliver revet væk, når der er tilbud på plantemælk, og man forstår godt hvorfor. Det gør jeg i hvert fald. Den er sød og mild, den cremer kaffen helt perfekt, og den er genial i alt fra grød til bechamelsovs.

Derfor betaler jeg oftest bare den tyver, en liter koster, uden at blinke, men det løber altså op på en måde, som mit madbudget ikke er helt nede med. Sådan lidt groft sagt, så ender jeg hurtigt med at lægge 200kr. om måneden for vand med ti procent blendede havregryn. Av.

Så jeg har forsøgt mig med hjemmelavet havremælk. Og det skulle vise sig at være ret nemt. Og dog, for du skal både jonglere med blender og sigter og viskestykker og patentflasker.

Resultatet smager godt og er billigt, men skal jeg være helt ærlig, så kommer jeg nok ikke til at filtrere havre igennem et viskestykke på ugentlig basis. Men det skal jo ikke afholde dig fra at gøre det! Eller om ikke andet at give det er forsøg. Det er et fint lille søndagsprojekt, tænker jeg.

 

Havremælk

1 liter

Redskaber

  • Blender

  • Rent viskestykke

  • Si

  • SkÃ¥l

  • Patentflaske

Ingredienser

  • 1 liter koldt vand

  • 100 gram finvalsede havregryn

  • 1 spsk solsikkeolie

  • 1 tsk kanel

  • 1/2 tsk vaniljepulver

  • Et nip salt 

 

Fremgangsmåde

  1. Kom havregryn og koldt vand i en blender og kør på fuld hastighed, indtil grynene er næsten helt opløst i vandet. Det tager omkring tre minutter.

  2. Tilsæt herefter olie, salt, vanilje og kanel og kør yderligere et par minutter. Placér et rent viskestykke i en si, som du lægger over en skål.

  3. Lad mælken løbe derigennem. Måske bliver du nødt til at vride viskestykket af et par omgange for at få det hele med.

  4. Kom herefter den siede mælk i en ren patenflaske og opbevar den på køl. Den holder sig fint i et par dage, men vil gerne skille, når den får lov at stå. Derfor er det vigtigt at ryste den inden brug.

Mælken fungerer super fint i kaffen, hvor den – heldigvis – ikke skiller. Det var virkelig min frygt! Ellers er den god på müsli, i grød eller i smoothies.


bottom of page